Valse Start

3 mei 2017

Wakker geworden met nog steeds pijnlijke voeten, wanneer ik uit bed stapte, voelde ik mijn voeten kloppen. Dit was geen goed teken, mijn voeten hebben echt wel meer rust nodig dan 1 nachtje.

Om 08:15 uur aangeschoven bij het ontbijt in de Abdij. Het is daar gewoon uitslapen dus... Maar wat bleek, iedereen was al naar de vroege mis geweest toen ik nog in mijn bedje lag. Het ontbijt was in stilte, de "Engel" opende de maaltijd en zette een kerkelijk achtergrond muziek je aan. Ik heb het me laten gebeuren en vond het wel iets. Ik ben namelijk best wel iemand die een ochtend humeur kan hebben en er is dus nu niemand die zo 's ochtensvroeg aan je hoofd zeurt. Na een sobere maaltijd, maar genoeg koffie ben ik mijn spullen gaan pakken. De "Engel" sprak me aan en vroeg of ik een stempel wilde in mijn Pelgrimspaspoort. Uiteraard wilde ik dit en nadat de stempel gezet was wenste hij mij een gezegende reis en vroeg mij de groeten te doen aan de collega broeders in Tongerlo.

Het was die ochtend rustig weer toen ik de poort van de Abdij uit liep. Het zag er naar uit dat het droog zou blijven en de temperatuur was aangenaam. Net buiten de Abdij is een bakkerij waar ik mijn lunch voor die dag heb gehaald. Notenbrood en Abdijkaas. Ik had me voorgenomen om vandaag maar een halve dag te lopen, zodat mijn voeten de middag en de avond rust konden hebben. De route liep naar het kanaal van Retie, alwaar ik na een kilometer of 6 vanaf ben geweken om zo rond 13:00 uur te kunnen inchecken in een hotelletje in Dessel (Belgie). De rest van de dag mijn voetjes verzorgt en de blaren laten drogen. Tegen de avond blijk dat mijn voeten toch echt wel meer herstel nodig hadden en dat, wanneer ik elke dag een stukje blijf lopen, mijn voeten geen herstel zouden ervaren. Ik heb toen de beslissing genomen om een aantal dagen rust te nemen en mijn voeten te laten herstellen. De volgende dag werd ik door mijn vader opgehaald, zodat ik thuis de voetjes kon laten aansterken.

Na 60 kilometer hebben mijn voeten me in de steek gelaten. Het was een behoorlijk domper om na drie dagen te moeten stoppen, maar wanneer het belangrijkste element van een wandeling het begeeft gaat de motivatie ook achteruit. Laten we zeggen dat het een generale repetitie was, waaruit ik mijn leering kan trekken. Het is flink balen van deze Valse Start, maar over een aantal dagen pak ik de route weer op en zal ik mijn Camino vervolgen.

1. Martijn:
    11 mei 2017
    Test....
  2. Gabri van Dijk:
    12 mei 2017
    Ik lees uit je verhaal een enorme motivatie om binnenkort weer op stap te gaan. Het zal je ook gewoon gaan lukken. Niet in de laatste plaats vanwege de motivatie, maar ook omdat je je nu wat uitgebreider hebt kunnen voorbereiden. Dankzij de eerste 60 kilometer weet je nu beter waar je aan toe bent. Ultreia!