De Champagne In

15 juni 2017 - Champillon, Frankrijk

Na een wel verdiende rustdag in Reims was het dan zover om weer de route op te pakken. Om de dag te beginnen eerst maar eens een heerlijk bakje koffie op het terras, de zon scheen inmiddelsen en de temperatuur begon al behoorlijk te stijgen. Het was nog rustig op straat en de terrassen waren nog zo goed als leeg, op wat koffie drinkers na. Nog redelijk vroeg was ik weer op pad, maar het duurde nog zeker een uur voordat ik de stad uit zou zijn. Via het kanaal liep ik naar de zuid-oost kant van de stad. Over het jaagpad werd ik door vele hardlopers gepasseerd, die voor de echte warmte hun sportieve moment al te pakken willen hebben. Ik dacht nog, ach arme zwoegers, maar besefte dat ik de rest van de dag ook weer in die hitte aan het zwoegen zou zijn. Om een of andere reden lukte het me niet om lekker op gang te komen. Het kan misschien zijn door de vele stadse straatjes of het drukke verkeer, maar het kan ook zijn dat zo’n rustdag je routine teveel doorbreekt.
Na een grote woonboulevard liep ik de stad uit en zo de Champagne streek in. Zo heb je aan de noordkant van Reims nog korenvelden, in het zuiden loop je gelijk de druivenvelden in. Via wat kleine dorpjes liep ik steeds meer de Champagne streek in en voor dat ik het wist was ik omringt door wijngaarden. Alles stond hier in het teken van de Champagne, overal stonden de Champagnehuizen aangegeven of hoorde je de rinkelende flessen die met palletboxen tegelijk werden ingeladen of zo over de rest van de wereld verscheept te worden.
De warmte begon echt parten te spelen en ik moest dan ook even rusten en afkoelen. In het, uiteraard, Champagne dorpje Rilly-la-Montagne ben ik op het terras gaan zitten bij een klein Champagne barretje. Natuurlijk voor mij geen Champagne, want met dit weer denk ik dat ik achteruit lopend verder was gegaan. Ik bestelde een halve liter ijskoud bruisend bronwater en of dat niet genoeg was, kreeg ik van de patron nog een karaf met citroen water. Het was blijkbaar aan mij af te zien dat ik het nodig had.
Direct na het dorpje was er een fikse klim de bergen in. Vol goede moed begon ik hieraan en de schaduw van de bossen gaf enigszins wat verkoeling. En die verkoeling kwam er. Na een klim van een dikke kilometer was ik wel zo’n beetje op het hoogste punt en ja hoor… een gigantische onweers bui. Stond ik daar, op een berg, in een bos en een onweersbui die precies over me heen ging. Ik vond het best beangstigend daar alleen op de berg, wat nu te doen? Schuilen onder een boom of juist niet? Er staan hier alleen maar bomen! De regen kwam met bakken uit de hemel en om toch iets of wat beschutting te hebben ben ik onder het bladerdak van wat beuken gaan staan. Ik dacht als de bliksem inslaat, dan is het zo, ik kan er nu weinig aan veranderen. Het voordeel daarin tegen is dat de regen heerlijk verkoelend was. Na een minuut of tien hoorde ik het onweer achter me in het dal en ben maar verder gaan lopen. De lucht voor me begon al lichter te worden en kort daarna hield het op met regenen. Zo dat hebben we ook weer overleefd.
Na 12 kilometer kwam ik de bossen uit en keek uit op een prachtig vergezicht over de Champagne vlakte. In de verte was de Champagne hoofdstad Epernay te zien en voor me op de glooiing van de berg lag het dorpje Champillon, mijn overnachtings plaats voor vandaag. Tussen de wijngaarden daalde ik af en het was inmiddels al laat in de middag dat ik aankwam bij de B&B “de l'Art dans l'air”. De gast vrouw Corinne hete me welkom en vertelde dat er om 7 uur, voor aanvang van het eten, Champagne gedronken werd. Dat zijn dan zo van die plaatselijke gebruiken die je dan maar mooi mee pikt. Ik deelde mijn kamer met Mark een Vlaamse Pelgrim die eerder die middag was aangekomen. Met z’n drieën hebben we de fles Champagne burgermeester gemaakt en genoten van een heerlijke Franse maaltijd salade. De voertaal aan tafel was Frans, waarbij Mark de tolk speelde, maar Corinne sprak ook een aardig woordje Engels dus er werd veel gekletst. Na een koffie op het bordes, genietende van het prachtige uitzicht was het tijd om naar bed te gaan.

1. Chantal:
    25 juni 2017
    Mooi gebied!!
  2. Geeske:
    26 juni 2017
    Klinkt goed daar in de Champgane!
    Salut!
  3. Lianne:
    Mmmmm.... lekker !
  4. Caroline:
    Prachtig!
  5. Gabri van Dijk:
    27 juni 2017
    Het schijnt daar goed van eten en drinken te zijn, zo in La douce France!